العبد التائب

دلنوشته

العبد التائب

دلنوشته

العبد التائب

اینجا قاب زندگیست که در آن

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
مدیر وبلاگ

ارزش قرائت قرآن کریم

يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۲۹ ق.ظ

در روز قرآن‌ چقدر قرآن بخوانیم

البته‌ برای‌ آن که‌ قاری‌ قرآن‌ از معنی‌ و مراد آن‌ کامیاب‌ گردد، به‌ سرعت‌ خواندن‌ و گذشتن‌ آن‌ مطلوب‌ نیست‌. در «کافی‌» از محمّد ابن‌ عبدالله‌ آورده‌ است‌ که‌ گفت‌: به‌ حضرت‌ صادق(علیه‌ السلام)‌ عرض‌ کردم‌: «من‌ تمام‌ قرآن‌ را در یک‌ شب‌ بخوانم‌؟فرمود: برای‌ من‌ جالب‌ نیست‌ که‌ قرآن‌ را در کمتر از مدّت‌ یک‌ ماه‌ بخوانی‌«

و همچنین در «کافی‌» روایت‌ می‌کند از علی بن‌ حمزه‌ که‌ گفت‌: من‌ بر حضرت‌ صادق(علیه‌‌السّلام)‌ وارد شدم‌. أبوبصیر به‌ آن حضرت‌ گفت‌: من‌ در یک‌ شب‌ از ماه‌ رمضان‌، یک‌ ختم‌ قرآن‌ را بنمایم‌؟! حضرت‌ فرمود: نه‌! گفت‌: در دو شب‌؟! حضرت‌ فرمود: نه‌! گفت‌: در سه‌ شب‌؟! حضرت‌ با دست‌ اشاره‌ای‌ فرموده‌ و گفتند: «ها» یعنی‌ عیب‌ ندارد.

ای‌ أبا محمّد! ماه‌ رمضان‌ حقّی‌ و احترامی‌ دارد که‌ سایر ماه‌ها ندارند. و اصحاب‌ محمد(صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله)‌‌ عادتشان‌ بر این‌ بود که‌: قرآن‌ را در مدّت‌ یک‌ ماه‌ یا کمتر از آن‌ می‌خوانده‌اند.قرآن‌ را نباید با سرعت‌ خواند، ولیکن‌ باید آرام‌ با حفظ‌ موارد وقف‌ و ادا کلمات‌ قرائت‌ نمود. چون‌ به‌ آیه‌ای‌ رسیدی‌ که‌ در آن‌ یادی‌ از بهشت‌ بود، درنگ‌ کن‌ و از خداوند بهشت‌ را بخواه‌؛ و چون‌ به‌ آیه‌ای‌ رسیدی‌ که‌ در آن‌ یادی‌ از آتش‌ بود نیز توقّف‌ کن‌، و از آتش‌ به‌ خداوند پناه‌ ببر

و نیز از حضرت‌ صادق‌(علیه‌ السلام)‌ روایت‌ است‌ که‌ فرمود:


«الْقُرْءَانُ عَهْدُ اللهِ إلَی‌ خَلْقِهِ؛ ینْبَغِی‌ لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ ینْظُرَ فِی عَهْدِهِ، وَ أَنْ یقْرَأَ مِنْهُ فِی‌ کُلِّ یوْمٍ خَمْسِینَ ءَایةً  5؛ (اصول‌ کافی‌، ج‌ 2، ص‌ 609 .)

«قرآن‌ کریم‌ عهدنامه‌ و پیمان‌ نامه‌ای‌ است‌ از خدا به‌ سوی‌ خلقش‌؛ بنابراین‌ سزاوار است‌ مرد مسلمان‌ در این‌ عهدنامه‌ نظر افکند و هر روز، از آن‌ به‌ مقدار پنجاه‌ آیه‌ بخواند

زیبایی صوت‌ قرآن

یکی‌ از آداب‌ قرائت‌ قرآن‌، خواندن‌ آن با صوت‌ زیبا و خوب است‌، خواه‌ در نماز باشد و خواه‌ در غیر نماز. سزاوار است‌ هر وقت‌ انسان‌ قرآن‌ را تلاوت‌ می‌کند، تکیه‌ به‌ صوت‌ باشد یعنی‌ با آواز نیکو، نه‌ بطور ساده‌؛ خواه‌ با حال‌ حزن‌ و اندوه‌ قرائت‌ نماید و خواه‌ با حالِ شادی‌ و مسرّت‌؛ در هر دو حال‌ صدای‌ خوب‌ و صوت‌ حَسن‌ مطلوب‌ است‌.6

حضرت‌ صادق(علیه‌السّلام‌) روایت شده که‌ رسول‌ اکرم(صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله)‌ فرمودند: «

لِکُلِّ شَیءٍ حِلْیةٌ؛ وَ حِلْیةُ الْقُرْءَانِ الصَّوْتُ الْحَسَنُ7؛ -( همان‌، ص‌ 615)

«هر چیزی‌ یک‌ جمال‌ و زیبایی‌ و زیوری‌ دارد؛ و جمال‌ و زیور قرآن‌ صدای‌ نیکوست‌


منبع: برگرفته از کتاب نور ملکوت قرآن علامه طهرانی
تهیه و فراوری: گروه دین و اندیشه تبیان
قرآن کریم

  • موافقین ۰ مخالفین ۱
  • ۹۲/۰۴/۳۰
  • ۱۹۵۴ نمایش
  • محمد حسین عباسی

قرآن

ویژه نامه

نظرات  (۱۹)

  • محمد مصطفی پور
  • سلام به داداش خوبم
    موضوع خیلی خوبی رو انتخاب کردی،خدا کنه قرائت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان شروعی باشه برای انجام این فریضه در سایر ماه ها
    بعضیامون فکر میکنیم فقط ماه رمضان ماه قرآن هست و به هر قیمتی شده کل قرآن رو یه بار تو ماه رمضان ختم میکنیم و 11 ماه دیگه رو با قرآن قهر هستیم (البته اصلش اینه که قرآن با ما قهر میکنه و توفیق خونده شدنش رو از ما میگیره)
    همه کسانی که عامل به قرآن شدند و هستند در وهله اول مشتری دائمی قرائت قرآن بوده و هستند و اتفاقا بسیار زیبا هم تلاوت میکردند.شهید دکتر مجید شهریاری یکی از آخرین نمونه هایی هست که میتونم مثال بزنم.
    ماه رمضان بهار قرآن هست،یکی از معانی بهار مقدمه و افتتاحیه هست و خدا کنه این ماه رمضان افتتاحیه خوبیهای ما باشه از جمله قرائت قرآن با صوت نیکو.
    نکته : یکی از خوبیهای محمد جواد اینه که احادیثی که تو وبلاگش میذاره حتما با ذکر منبعه،شما هم این کارو بکنی بهتره.
    التماس دعا 
    پاسخ:
    سلام آقا محمد.
    خیلی ممنون.
    آره درسته .
    ایشون کی هستن؟
    ان شا الله.
    باشه ان شا الله به همین پست اضافه میکنم.(اضافه شد.)
    راستی قرار بود یه سایت افتتاح کنیدا .ان شا الله کی؟
    محتاجیم
    یاعلی(ع)
  • محمد مصطفی پور
  • سلام مجدد به داداش خوبم
    خیلی ممنون که منابع احادیث رو اضافه کردی
    شهید دکتر شهریاری یکی از 4 دانشمند هسته ای هستند که در چند سال اخیر به دست مزدوران اسرائیلی به شهادت رسیدند.ایشون مسئول پروژه غنی سازی 20 درصدی اورانیوم بودند که موفقیتشون در به ثمر رسیدن این پروژه خشم غربی ها رو برانگیخت و ...
    تو خاطراتشون خوندم که قرآن رو به زیبایی قرائت میکردن به خصوص در هنگام نماز
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم.
    آها بله یادم نبود.روحش شاد.
    مگه ایشون قرآن هم میخوندن؟(با صوت و...)
    من نمیدونستم.
    ..................
    خیلی دعا کنید
    یاعلی(ع)

    سلام بر دوست خوبم جناب محمدحسین:

    دو مطلب اخیرت خیلی خوب بودند(مثل سایر نوشته هات).

    ان شاءالله بتوانیم دستورات قرآن را در زندگی اجرا کنیم.چرا که مشکلات امروز ما،ناشی از همین مسئله است که فکر ما؛نیت ما و عمل ما،قرآنی نیست.

    سلام ویژه هم دارم خدمت استاد ارجمند،جناب مصطفی پور...

    شبهای قدر نزدیکه...

    حواسمون باشه...

    یا علی

    پاسخ:
    سلام آقا رسول
    خیلی ممنون.
    ان شا الله،درسته و همین طوره.
    خیلی ما رو دعا کنید.
    یاعلی(ع)
  • محمد مصطفی پور
  • سلام چند باره به داداش خوبم
    شهید شهریاری قرائت تحقیق هم میکردن و از اون مهمتر بهش خوب عمل کردن
    در رابطه با سایت خودم قبلا هم گفتم چون قراره اسم سایت رو یدک بکشه و اهداف قرآنی و پزشکیم رو پیش ببره نیاز به کار و وقت و نیروی انسانی بیشتری داره،ان شاء الله تا سال آینده

    عرض سلام و ادب و احترام خدمت دوست بزرگوار و ندیده ام جناب آقای علیجان دوست (بقیه ش رو تو حریم عشق براتون نوشتم)

    پاسخ:
    سلام.
    بله.
    متوجه شدم.
    سلام
    احسنت
    خیلی پست های اخیرت جالب هستند
    و مفید
    و عالی
    ماشاالله و لا حول و لا قوه الا باالله العی العظیم
    دعامون کن
    خیلی
    محتاجیم
    بزرگتران دیگه هم اگر این نظر رو می بینند دعامون کنند چون ما نیز دعاگوییم ;)))
    پاسخ:
    سلام
    خیلی ممنون.
    محتاجیم.
    خییییییییییییییییییلی دعام کن.
    راستی ; شهید شهریاری رو بیشتر دریاب ...
    مردی بودند بارانی اما سنگی!
    التماس دعا
    پاسخ:
    دانم دانم.
    راستی میخوای تو دانشگاه همون کامپیوتر رو بخونی؟
    سلام علیکم
    هر کدوم نصیبمون شد اما اولویت به اینصورته :
    1-مهندسی مکانیک
    2-مهندسی کامپیوتر
    3-مهندسی هوافضا
    حالا رشته های زیر هم اگه انشاالله صنعتی شریف قبول شدم شاید برم ولی احتمالا نمی رم :
    4-مهندسی پزشکی
    5-مهندسی رباتیک
    6-مهندسی فناوری اطلاعات
    .
    رتبه ام 1 هم شد برق نمی رم!!!
    اصلا علاقه ندارم
    پاسخ:
    عجبا!
    میخوای برو المپیاد طلا بگیر دو سه تا رو با هم بخون.(لبخند)
    منم:
    1-مهندسی هوا فضا.
    2-فیزیک هسته ای(چشمک)
    3-مهندسی کامپیوتر
    4-مهندسی مکانیک.
    5-مهندسی پزشکی.

    بیا قصه مو خودت روایت کن...
    حالا خودت قضاوت کن ...
    اگه بدم چرا هوامو داری..
    آخه فدای تو...چقد فداکاری..
    مگه به من بدهکاری...
    می بخشی منو منت نمیذاری...
    نبودی و هزار دفعه زمین خوردم..
    نبودی و کم آوردم...
    ولی همش ب دادمن رسیدی..
    ......عاشقتم خدا

    باور کن دور از انتظار نیست
    سخت نگیر برادر
    من اعتقاد دارم تلاش میخواد و آسون گیری
    بقیه اش با خدا
    حالا 1 نشیم اما بالا تلاش میتونیم دو رقمی بیاریم؟!
    فیزیک هسته ای ...
    احسنتم
    ولی من اصلا علاقه ندارم
    شهید احمدی روشن رو هم دریاب ...
    التماس دعا
    پاسخ:
    چرا همه رو من دریابم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    البته واقعا هنوز روش کار نکردم.
    شاید خودم هنوز خودم و علایقم رو نشناختم.
    نه من امیدم زیر هزاره.
    سلامی دوباره
    یک چیزی :
    فیزیک هسته ای کارشناسی صنعتی شریف نداره ...
    از کارشناسی ارشد باید بخونی
    پاسخ:
    اونا رو دیگه من نمیدونم.
    من هدفم فقط شریف نیستا!
    چند تا دانشگاه خوب دیگه هم هست.
  • راوی کوچک سیره شهدا
  • سلام بر محمد حسین گل

    چه عجب به سنگر ما اومدی

    در مورد نظری که دادی :

    توسط:محمد حسین عباسی واقعا باورش سخت است!
    الان یه ذره نمیتونیم گرما رو تحمل کنیم و تا کولر نباشه روزه ای هم وجود نداره.
    واقعا فکر بهش هم سخته.

    پاسخ راوی:
    داداش جان همون زمان هم کولر بوده
    ولی وقتی فرماندهان می دیدن نیروهاشون
    تو خط زیر آفتاب هستن
    واسه استراحت به اتاقی می رفتن که کولر نبوده
    یا وقتی سوار ماشین می شدن
    از کولرش استفاده نمی کردن

    البته مخلصان که شهید شدن استفاده نمی کردن
    وگرنه بعضی ها تو جبهه چپه عمل کردن
    و همونا شهید نشدن و ...

    پس می شود این راه رو رفت

    فقط اخلاص می خواهد

    همین
    التماس دعا

    پاسخ:
    سلام
    صد البته اما منظور من افرادیه که فرمانده نبودن و فقط به عنوان یه رزمنده تو جبهه میجنگیدن.اونا چی؟
    در مورد قسمت دوم هم:بله با اجازه تایید میکنم.
    پ.ن:اصلا دعا میکنید ما رو؟
  • سید ابوالفضل
  • سلام سلطون! احوالکم!؟؟؟

    تحویل نمیگیری!!!![ناراحتم]

    بیاین تجربی!!!!! ول کنین این ریاضیو!!!!! [لبخند]

    البته سال بعد هم میشه تغییر بدین!!!! هنوزم راه نجاتی هست!!!![نیشخند]

    میگم حالا که قراره فیزیک اتمی بخونی، یه نگاهی هم به فیزیک پلاسما بکنی بد نیست!

    رشته ی سخت ولی باحالی رو انتخاب کردی! راستی بهت بگم که تا کارشناسی ارشد بازار کاری برات وجود نداره ها! یکی از استادان قرائت ما فیزیک اتمی خونده! منتها تا کارشناسی! الان هم با این که مشغوله! ولی نه تو رشته ی خودش! بخاطر همین راضی نیست!

    استعدادشو داری مث شهید چمران بشی!!!! خوش بحالت! فقط یخورده تلاش میخواد!!! البته از یخورده بیشتر.....!!!![چشمک]

    پاسخ:
    سلام
    اگر وبلاگ داشتید احوال بارانتان میکردم.
    به قول بچه ها گفتنی ریاضی رو عشقه.عشق ریاضی آدم کشه.(لبخند)
    حالا هسته ای حتمی نیست.شاید رفتم هوا فضا.
    شهید چمران؟!!!!!!!!!!!!!!!!!نه بابا ما در اون حد نیستیم.یه خرده؟یا چند خرده؟(چشمک)
    التماس دعا ی فراوان
    یاعلی(ع)
  • سید ابوالفضل
  • آقا اجازه ! این دو سه خط رو خودت بخوان

    قبل از هجوم سرزنش و حرف دیگران

    آقا اجازه ! پشت به من کرده قلبتان

    بار د گر نمی دهد به دلم روی خوش نشان

    قصدم گلایه نیست ، اجازه ! نه به خدا  

    اصلا به این نوشته بگویید داستان

    من خسته ام از آتش و از خاک ، از زمین 

    از احتمال فاجعه ، از آخرالزمان

    آقا اجازه ! سنگ شدم مانده در کویر

    باران بیار و باز بباران از آسمان

    اهل بهشت یا که جهنم ؟ خودت بگو

    آقا اجازه ! ما  نه در این و نه در آن

    یک پای در جهنم و یک پای در بهشت

    یا زیر دستهای نجیب تو در امان

    ....................  آقا اجازه

    ...........................................

    باشد ! صبور می شوم امّا تو لااقل

    ....دستی برای من بده از دورها تکان..

    تو اصن با گوشیت کار میکنی؟؟؟!!!!! هی میخوام زنگ بزنم بعد یادم میره! باشه یه روز پیش سهیل زنگ میزنم! جواب بدیاااااا!!!!! یا علی.(الف.ش)

    پاسخ:
    سلام
    زیبا بود.
    آره کار میکنم
    ولی از دفعه قبل که نقشه کشیدین منو اذیت کنین و خدا با من همراه بود و  به دلایلی گوشی رو بر نداشتم و من حیث المجموع ضایع شدید!نتیجه گرفتم که دیگه جواب ندم(لبخند)(چشمک)
  • سید ابوالفضل
  • یعنی الان جدا جواب نمیدی؟؟؟!!!! نه بابا اذیت چیه؟؟؟!!!! نقشه کدومه؟؟؟؟؟!!!!

    باشه.خودت میدونی!!!![ناراحت]

    ولی خیلی........! یا علی. (الف.ش)

    پاسخ:
    نه جدا اگر نقشه ای در کار نباشه جواب میدم.فقط خواهشا پیش آقا سهیل نباش موقع زنگ زدن یا زنگ زدن اون شما پیشش نباش چون شما وقتی بقل هم هستید  نقشه خود به خود طرح میشه(چشمک)
    آقا نمیگم فقط شریف
    اصلا موفقیت تو شریف خلاصه نمیشه
    صرفا جهت اطلاع بود!
    پاسخ:
    میدونم میخواستم جو رو ایجاد کنم که اگر شریف قبول نشدم تعجب نکنید(لبخند)(چشمک)
    مهدی جان زودتر بیا که من زیر باران ایستاده ام و انتظارت را می کشم چتری روی سرم نیست می خواهم قدم هایت را، با تعداد قطره های باران شماره کنم مولای من بگو تو قبل از پایان باران می رسی یا باران قبل از آمدن تو به پایان می رسد!؟ مرا که ملالی نیست حتی اگر صد سال هم زیر باران بدون چتر بمانم نه از بوی یاس باران خورده خسته می شوم نه از خاکی که باران غبار را از آن ربوده است. هر وقت چلچله برایت نغمه ی دلتنگی خواند و خواستی دیوار را از میان دیدارهایمان برداری بیا من تا آخرین فصل باران منتظرت می مانم... تا بیایی . . .
    پاسخ:
    بسیار زیبا بود
  • راوی کوچک سیره شهدا
  • سلام

    جدا" ما مسلمانیم؟

    بعضی اوقات شک می کنم

    مگه نه این است که از خانه مسلمان غیر از صدای اذان نباید بلند باشد؟

    پس این موسیقی های فلان فلان رو کی بلند می کنه؟
    این حجاب های من در آوردی رو کی درست کرده؟

    آیا فرقه جدیدی در شیعه درست شده؟
    با مهر تایید کی؟

    اصلا معنی کلمه شیعه یعنی چی؟

    دشمن همینا رو علم کرده می زنه تو سرمون
    اینا رو کی می خواد جواب بده؟

    بعد نتیجه می شود شیعه کشی توسط وهابیان
    و شبهه پراکنی

    جدی این روزا به ایمان خودم اول
    و بعد بعضی ها عجیب شک کرده ام

    وقتی هم سوال بپرسی
    یا میرن تو فکر
    یا بهانه های خنده دار می آورند

    تو دلم می گم

    جهنم گوارایت باد

    حجاب برخی جالبه
    می گه فلانی حجاب خانما وضعش خرابه
    منم می گم
    اینجور حجاب ها رو ما معمولا از خانمای غیر مسلمان در کشورمون می بینیم
    درسته؟
    می آره

    می گم خوب حتما غیر مسلمان زیاد میان تو کشور ما
    یا هم توریست زیاد شده

    شما خیلی نگران نباش
    اینا مسلمان نیستن
    وگرنه ...
    پاسخ:
    سلام
    بله به اینا که نمیگن مسلمون !
    معنای وقعی مسلمان بودن رو میشه در تازه مسلمونایی که از کشورهای خارجی میان و مسلمون میشن دید هم در ظاهر و هم در باطن.
    اصلا هدف دشمنامون همینه.
    به نکته ی بسیار ظریفی اشاره کردی...
    ممنون از این که سر زدی
    یاعلی(ع)
  • راوی کوچک سیره شهدا
  • سلام

    در پاسخ به این سوالت در همین قسمت:
    صد البته اما منظور من افرادیه که فرمانده نبودن و فقط به عنوان یه رزمنده تو جبهه میجنگیدن.اونا چی؟

    برگرفته شده از وبلاگ محمد حسین عباسی با عنوان(من؟یک بنده ناچیز)به آدرس(www.mha1376.blog.ir)

    پاسخ راوی:

    مسعود (غواص جاویدالاثر)

    اگه روایت هایی که در وبلاگم از زبان دوستاش نوشتم

    رو بخونی جواب سوالت رو می گیری

    موفق باشی

    پاسخ:
    سلام
    با وجود این که جواب رو میدونم ولی آدرس همین پست که گفتی رو بده.
    یاعلی(ع)
  • راوی کوچک سیره شهدا
  • پاسخ:
    سلام
    با وجود این که جواب رو میدونم ولی آدرس همین پست که گفتی رو بده.
    یاعلی(ع)

    برگرفته شده از وبلاگ محمد حسین عباسی با عنوان(من؟یک بنده ناچیز)به آدرس(www.mha1376.blog.ir)

    پاسخ راوی:

    سلام
    http://nokareshohada.blogfa.com/post/22
    http://nokareshohada.blogfa.com/post/21
    امر دیگه ای باشه؟
    دعا کن
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    امری نیست(چشمک)
    التماس دعا
    یاعلی(ع)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">